Najstarszy żyjący Niemiec w wieku 105 lat przeniósł się do Polski
2020-05-22 16:09:07 UTC
dobrze wie, że w Bolanda nikt nie wysyła na siłę do DPS

https://www.dw.com/pl/jestem-szcz%C4%99%C5%9Bliwy-o-niemcu-kt%C3%B3ry-w-wieku-105-lat-przeprowadzi%C5%82-si%C4%99-do-polski/a-53525420

Najstarszy żyjący Niemiec w wieku 105 lat przeniósł się do Polski.
Dziś ma 109. "Jestem szczęśliwy"

Deutsche Welle 21.05.2020 21:55

Arnold Leissler jest prawdopodobnie najstarszym żyjącym Niemcem - ma 109
lat. Od 2016 roku jednak nie mieszka w kraju pochodzenia, ale w małej
wiosce w Polsce. - Tu jest mój nowy dom. Tu czuję się jak nowo
narodzony, pomimo że jestem największym milczkiem, bo nie mówię po
polsku i nie rozumiem, o czym rozmawiają. Ale to może nawet i lepiej - mówi.

Arnold Leissler w czwartek 21 maja skończył 109 lat. Całe życie mieszkał
w Hanowerze - tam się urodził, dorastał, wykształcił na architekta,
założył rodzinę i pracował. Nigdy nie myślał o przeprowadzce do innego
miasta, a już wcale - do innego kraju. Cztery lata temu zostawił dawne
życie i przeprowadził się do Polski, gdzie zamieszkał w małej wsi
położonej 60 kilometrów od polsko-niemieckiej granicy, w domu swojej
dawnej opiekunki. - Powiedziałam mu: "Arnold, będziemy się budować”, a
on na to: - Będziecie się budować? To ja się przeprowadzam z wami -
opowiada Grażyna Jędrzejczak, która do 2016 roku opiekowała się Arnoldem
i jego rodziną w Hanowerze.

Niemiec w wieku 105 lat przeniósł się do Polski. "Do domu starców nie
pójdę!"

Grażyna Jędrzejczak przez prawie dziesięć lat opiekowała się rodziną
Leissler. Początkowo zajmowała się żoną Arnolda, Gertrudą, która
chorowała na demencję. Po jej śmierci do Grażyny dołączyła jej siostra i
na zmianę doglądały Arnolda i jego syna, również Arnolda. Syn po
powrocie z Włoch, gdzie spędził wiele lat, zamieszkał na stałe z
rodzicami. W swoim atelier, jako zawodowy artysta malarz, do końca życia
malował obrazy: "Po ukończeniu szkoły nie było wątpliwości, jaka będzie
jego zawodowa przyszłość. Ja sam chciałem zostać malarzem, ale wówczas,
w latach dwudziestych, było to niemożliwe, dlatego teraz Arnold [syn]
powinien nim być” - pisał 109-latek w wydanej w 2014 książce
"Wspomnienia", w której opisał historię swojego życia.

Syn umarł niecałe dwa lata po matce, w wieku 75 lat. Arnold Leissler
senior został zaś w zaprojektowanym przez siebie domu sam. Gdyby nie
Grażyna Jędrzejczak i jej siostra, nie miałby zupełnie nikogo. Ale
siostrom comiesięczne dojazdy do Hanoweru dawały się również we znaki. I
jeszcze niemiecka "dwójka", która także Arnolda napawała lękiem. - On
mówił, że to autostrada śmierci - relacjonuje Tadeusz Jędrzejczak, mąż
Grażyny. Stulatek wiedział, że gdyby dwóm siostrom przytrafiło się
jakieś nieszczęście, zostałby całkowicie sam. - A do domu starców iść
nie chciał - dodaje Grażyna Jędrzejczak.
Pokój, w którym mieszka Arnold Leissler

Małżeństwo zaprojektowało dom z myślą o Arnoldzie Leisslerze. Ma on tu
własny pokój z łazienką i tarasem, na którym maluje obrazy. - To członek
rodziny. Pamiętam, że gdy poszłam tam do pracy, Arnold mi powiedział:
"Grażyna, ty tu nie przyszłaś jako sprzątaczka albo jako ogrodniczka,
tylko ty tu przyszłaś do pracy, do nas, jako rodzina i ty jesteś naszą
rodziną, i żebyś nigdy nie czuła się inaczej. Tak też było. Zawsze
siedziałam z nimi przy stole" - wspomina Grażyna Jędrzejczak.

- To jest taki człowiek, który gdzie nie pójdzie, wszyscy go kochają.
Taka dobroć bije od niego, on od siebie nie odpycha. Wszyscy go kochają!
- mówi pełna zachwytu Grażyna Jędrzejczak.
REKLAMA

Arnold Leissler w swoim długowiecznym życiu wiele przeszedł. Jego
najbliżsi zmarli: syn, żona, rodzeństwo. Był wielokrotnie operowany. W
wieku 105 lat przeszedł poważną operację serca. Dwa lata później, z
powodu innych dolegliwości, ponownie trafił na stół operacyjny. – Miałem
trzynaście operacji. Mam wszystko sztuczne, biodra, wszystko, ale czuję
się dobrze – mówi.

109-latek jest prawdopodobnie najstarszym żyjącym Niemcem.
Prawdopodobnie, bo lista niemieckich stulatków z powodu ochrony danych
osobowych jest poufna, ale na pewno jest on najstarszym znanym Niemcem.
- Pod Arnolda można ustawiać zegarek. Jak się umawia, że przyjdzie na
szesnastą na karty, to słyszysz, tup, tup, tup, już idzie - śmieje się
Tadeusz Jędrzejczak, który jest kompanem Arnolda do gry. Jego żona
natomiast do gry w chińczyka, ale największą pasją stulatka jest
malarstwo. Po przejściu na emeryturę, w wieku 75 lat poświęcił się mu i
maluje do dziś. Jego ostatni obraz powstał w grudniu 2019 roku i tak jak
pozostałe, zawisł na jednej ze ścian jego nowego domu w Polsce.
"Czuję się jak nowo narodzony"

Arnold Leissler od ponad czterech lat mieszka w województwie lubuskim.
Tu, w małej wiosce w gminie Lubiszyn na nowo odnalazł sens życia. -
Jestem tu, bo sytuacja mnie do tego zmusiła, ale jestem bardzo
szczęśliwy. Żyjemy razem jak rodzina - wyznaje. Życie w Niemczech już
dawno zostawił za sobą. Wspomina, ale nie tęskni, o powrocie też nie
myśli. - Hanower już dawno zapomniałem. Wszystko tam zniszczono. Mój
dom, który zaprojektowałem. Tam już nie ma do czego wracać - opowiada. -
Tu jest mój nowy dom. Tu czuję się jak nowo narodzony, pomimo że jestem
największym milczkiem, bo nie mówię po polsku i nie rozumiem, o czym
rozmawiają. Ale to może nawet i lepiej - śmieje się Arnold Leissler.

- Czy on wygląda na swój wiek? - wtrąca Grażyna Jędrzejczak. "Nie wiem,
nigdy nie spotkałam nikogo w tym wieku" - odpowiadam, ale na pewno nie
zapomnę tego spotkania.

Data 21.05.2020
Autor Agata Horbacz
Zexon
Prosimy antypolskiego folksdojcza boukuna o jakiś komentarz.
Aleksander
2020-05-22 19:56:12 UTC
[...]
Prawdopodobnie dzięki temu, że przeprowadził się do Polski jeszcze żyje,
gdyby wpadł w objęcia niemieckiej służby zdrowia zapewne dokonano już na
nim eutanazji.
Najlepszy przykład boukun, gdy zaczęły się problemy z COVID-19 szybko
uciekł do Polski, aby nie dostać się w łapy niemieckiej służby zdrowia.
u2
2020-05-22 19:59:40 UTC
na pewno by nie umarł na SARS-2, to ponad wszelaką wątpliwość:)
Basia
2020-05-22 20:04:42 UTC
Ziomek wraca na stare smieci; post-komusze
media przedstawiaja jako sukces Polski.

Ulung2, sciepowa Chinszczyzna, Zhe Xon sie
zachwycaja, ...gdzie Brat-Fong, Bao-Bulba,
Xi Wu a.k.a. Kubo, inni podobni, przeciez
okazja peany piac?

Basia
Aleksander
Rozumiem twoje rozczarowanie Arnold Leissler nie jest pedałem (miał żonę).
andal
nie on jeden, wielu miewalo tez dzieci
Aleksander
2020-05-23 00:22:26 UTC
Post by andal
Post by Aleksander
[...]
Myślisz, że basior ma dzieci…..

Z kozą?
andal
do tej pory nie zdradzil sie albo przeoczylem ale wiem ze jest skryty
Toledano
2020-05-22 21:12:24 UTC
Post by Basia
[...]
Ciekawe.

Miejscowsc, gdzie osiedlil sie w lubuskim stary Niemiec nazywa sie Lubiszyn, poprzednia zas nazwa to Ludwigsruh, obok znajduje sie wieksza miejscowosc Tarnów, znajdowala sie tam kiedys huta szkla, jakies 50 z hakiem lat temu mozna bylo znalesc tam kolorowe odlamki szklane.

W czasie II wojny światowej funkcjonował tu obóz jeniecki, podległy Stalagowi III C w Drzewicach (Alt Drewitz bei Küstrin).
andal
na pewno znales kilku kapo z tego obozu
u2
2020-05-22 21:32:59 UTC
Post by andal
Post by Toledano
[...]
jak tak możesz ? jego stary tam zginął

jak spadł po pijaku z budki wartowniczej
j***@gmail.com
2020-05-22 22:20:09 UTC
W czasie II wojny światowej funkcjonował tu obóz jeniecki, podległy
Stalagowi III C w Drzewicach (Alt Drewitz bei Küstrin).
-- na pewno znales kilku kapo z tego obozu

Każdy blokowy powinien znać swojego kapo.. Buuu ha-ha!
JB
andal
blokowym to on byl w poludniowej afryce
boukun
2020-05-22 20:33:34 UTC
Użytkownik "u2" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:
[...]

Pewnie, że lepiej, że nic nie rozumie, bo jak by wiedział jak o Niemcach
mówi anal i Zexon, to by się bał z domu wychodzić.

boukun
Russet Bulba
2020-05-22 20:36:20 UTC
Tylko gadka ale niemiecki sanitariusz to juz sprawa powazna.
boukun
2020-05-22 20:43:46 UTC
Użytkownik "Russet Bulba" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:
Tylko gadka ale niemiecki sanitariusz to juz sprawa powazna.

Gadka, która może do wojny doprowadzić, ząb za ząb...

2020-05-22 21:30:21 UTC
kto by pomyslal ze mongoly takie wrazliwe
u2
2020-05-22 21:34:44 UTC
Post by andal
Post by Russet Bulba
Tylko gadka ale niemiecki sanitariusz to juz sprawa powazna.
Gadka, która może do wojny doprowadzić, ząb za ząb...
bał-kuń
kto by pomyslal ze mongoly takie wrazliwe
bał-kuń jest za wojną, w której Niemcy i Rosja znowu dzielą między sobą
Bolandę
Zexon
2020-05-22 21:56:29 UTC
Post by Russet Bulba
Tylko gadka ale niemiecki sanitariusz to juz sprawa powazna.
Gadka, która może do wojny doprowadzić, ząb za ząb...
boukun
Folksdojczu powielasz to, co powiedział urzędnik obecnie urzędującej
Gauleiter Gdańska, czyli wszyscy folksdojcze w Polsce otrzymali
polecenie z Berlina klepania tego samego.