Roznice w wynikach nauczania
Add Reply
Russet Bulba
2021-04-06 13:00:29 UTC
Nie ma zadnego wiekszego dystryktu szkolnego w calych USA, gdzie by Biala czesc spoleczenstwa nie osiagala lepszych wynikow w szkolnym nauczaniu niz Czarni. Ponizsza bardzo ciekawa grafika ze Stanford Uniwersity to ilustruje. Tak wiec w wieku 18 lat ta roznica jest srednio o wartosci 2 lat szkolnych do przodu w przypadku Bialych czy tez o te 2 lata do tylu w przypadku Czarnych. I tu jedt ta podstawowa przyczyna nizszej dla Czarnych mobilnosci spolecznej i konsekwentnie duzych srednich roznic w statusie, ktory w przypadku klasy sredniej jest glownie odbiciem stanu edukacji.

https://edopportunity.org/discoveries/white-black-differences-scores/
A. Filip
2021-04-06 13:18:13 UTC
Post by Russet Bulba
[...]
A jakie są różnice "rasowe" *w takich samych grupach dochodów rodziny*?

Ja (lekko) obstawiam że nawet z takimi poprawkami (statystycznie
znaczące) różnice pozostaną ale bez *jawnej* próby uwzględniania "różnic
ekonomicznych" takie analizy mają wartość czysto polityczną a nie
naukową. Klasyczna kontra to że to konsekwencje "odziedziczonego"
ekonomicznego ucisku/zacofania. Ja wątpię by to wyjaśniało wszystko ale
raczej ma dużą szansę wyjaśnić całkiem sporo.

<cynizm> W USA niewolników rozmnażano ze względu na inteligencje?
Widać hodowla przyniosła pożądane przez hodowców rezultaty. </cynizm>
--
A. Filip : Big Tech Brother is watching you.
Russet Bulba
2021-04-06 13:38:08 UTC
Post by Russet Bulba
> [...]
--
A. Filip : Big Tech Brother is watching you.
| Łatwiej jest radzić bliźnim niż sobie. (Przysłowie ormiańskie)
Rozne sa hipotezy. Najsilniej koreluje sie to z rezultatami srednich roznic w IQ, co jest i tez najbardziej hipoteza socjalnie wybuchowa. Kulturowo i politycznie nie do przyjecia lecz biologicznie bardzo latwa do udowodnienia. Roznice w srednim poziomie IQ mozna tlumaczyc srodowiskowo, czyli jako nabyte, lub biologicznie, czyli jako wrodzone i wszystko pozostale miedzy nimi. Eksperymentalnie, czy dowodowo zaczyna dominowac hipoteza iz obydwa czynniki odgrywaja role. Latwiejsze do zaakceptowania na poziomie indywidualnym lecz niezwykle trudne do zaakceptowania na poziomie srednich grupowych, zwlaszcza gdy rasowo lub etnicznie odrebne grupy sa brane pod uwage. Tak wiec tworzone sa hipotezy zastrpcze celem wyjasnienia zjawiska lecz w rezultacie koncowym prowadzi to fragmentacji multirasowych spoleczenstw i wzrostu poziomu agresji miedzygrupowej.