Jestem Polakiem – więc mam obowiązki polskie
2018-08-09 22:10:21 UTC
154 lata temu urodził się autor tych słów, jeden z Ojców Niepodległości – Roman Dmowski.

Bedzie wycie?

Basia
2018-08-09 22:16:01 UTC
Good for you, panie Leszku.

Basia
brat_olin
2018-08-09 22:18:06 UTC
Post by Basia
Good for you, panie Leszku.
Ano! I dzieki za dobre slowo.

Toledano
2018-08-09 22:29:26 UTC
154 lata temu urodził się autor tych słów, jeden z Ojców Niepodległości – Roman Dmowski.
The American President Woodrow Wilson reported, "I saw Mr. Dmowski and Mr. Paderewski in Washington, and I asked them to define Poland for me, as they understood it, and they presented me with a map in which they claimed a large part of the earth."
Hreczecha
2018-08-09 22:48:19 UTC

2018-08-09 23:29:05 UTC
154 lata temu urodził się autor tych słów, jeden z Ojców Niepodległości – Roman Dmowski.
"Gdybyśmy byli podobni do dzisiejszych Włoch, gdybyśmy mieli taką organizację jak faszyzm, gdybyśmy wreszcie mieli Mussoliniego, największego niewątpliwie człowieka w dzisiejszej Europie, niczego więcej nie byłoby nam potrzeba."
154 lata temu urodził się autor tych słów

Jak rowniez tych:
"Główna (...) trudność tkwi w samym charakterze dzisiejszego ustroju ekonomicznego, wysuwającego na czoło życia żywioły niższe moralnie, szerzące rozprzężenie obyczajowe, i w wielkim na życie współczesne wpływie Żydów, którzy właściwym swej rasie bezwstydem zarażają dziś szybko społeczeństwa europejskie."

[...]

"To jest jasne, że chcąc zapewnić przyszłość Polski, trzeba usilnie i konsekwentnie dążyć do tego, żeby Żydów w naszym kraju było coraz mniej (...). Podstawą ich siły jest opanowanie handlu w Polsce, a w części znacznej i rzemiosła, zażydzenie naszych miast i miasteczek. Polacy muszą sami wziąć w ręce swój handel, oczyścić z Żydów swe rzemiosła."

"Hitlerowcy rozumieją, że chcąc zorganizować Niemcy na podstawach narodowych, muszą zniszczyć pozycję Żydów i ich wpływ na społeczeństwo niemieckie."

154 lata temu urodził się autor tych słów.
A. Filip
2018-08-09 23:41:22 UTC
Post by Piotr
Post by brat_olin
[...]
A zacytujesz jak Dmowski chciał zajść tak daleko jak kanclerz Niemiec
w (ostatecznych) rozwiązaniach? Niemcy nie bawili się w półśrodki.
Dmowski nie miał "niemieckich ludobójczych jaj".

Polak Dmowski miał hamulce moralne. Niemcy Hitlera nie miały.
2018-08-10 01:13:31 UTC
Post by Piotr
Post by brat_olin
[...]
A zacytujesz jak Hitler sprzed wojny chcial zajść tak daleko jak kanclerz Niemiec w (ostatecznych) rozwiązaniach?
Post by A. Filip
Niemcy nie bawili się w półśrodki.
Wprost przeciwnie - Timothy Snyder:
"It cannot be stressed enough that the Nazis did not know how to eradicate the Jews when they began the war against the Soviet Union. Himmler and Heydrich could, of course, be confident that the Einsatzgrüppen would follow orders and exterminate people defined as political threats, since they had done so during the September 1939 invasion of Poland. But they could not be confident that SS men would shoot women and children in large numbers. They could not have been sure that the Order Police would serve as the perfect reinforcements, killing more Jews than the Einsatzgrüppen. They had not planned to recruit local people as shooters, but instead to instigate pogroms. The pogroms served mainly as a recruiting device for local people, who would soon far outnumber the German police.

By December 1941 the Germans, with increasing local help, had murdered about a million Jews in the occupied Soviet Union. It seems reasonable to assume that it was this fact, rather than the preliminary experiments with gassing that Monteath focused on, that convinced Hitler that the Final Solution meant mass murder. "
Post by A. Filip
Dmowski nie miał "niemieckich ludobójczych jaj". Polak Dmowski miał hamulce moralne.
O tym sie nie wiemy, bo nie mial okazji sie sprawdzic. Co pisano by o Hitlerze, gdyby zmarl 2 stycznia 1938? Jego haslo: "Make Germany Great Again" byloby podawane jako slowa wybitnego polityka narodowego, za ktorego niemiecki suweren w koncu wstal z kolan.

I kto by wiedzial czy slowa:
[...]
byly przedwojennego Hitlera czy Dmowskiego?

Albo czy slowa:
"Najodpowiedniejszym polem dla naszej ekspansji narodowej jest [Wschod] to Lebensraum Hitlera czy wizja Dmowskiego?

I kto pisal: "chcąc zorganizować Niemcy na podstawach narodowych, muszą zniszczyć pozycję Żydów i ich wpływ na społeczeństwo niemieckie"
przedwojenny Hitler czy Roman Dmowski ?

===