Swiete frytkownice
Add Reply
Silvio Balconetti
2018-07-08 10:53:32 UTC
Od kilku dni w mediach społecznościowych rozchodzą się zdjęcia z
19-tysięcznego Nakła nad Notecią, gdzie lokalny proboszcz uczestniczył w
otwarciu baru sieci McDonald’s. W ozdobnej stule przechadza się
uśmiechnięty między frytkownicami i dystrybutorami napojów, kropiąc
sprzęty wodą święconą. Ksiądz przemawiał też do mikrofonu i odczytał
fragment Pisma Św. Wstęgę przeciął obecny również na imprezie zastępca
burmistrza.<

https://tinyurl.com/ybjoptw7

A Epidiaskop wyjasnia:
„Zakłady gastronomiczne i restauracje mogą być błogosławione, bo oznacza
to dla nich rzeczywistość duchowej korzyści i chroni od złych
rzeczywistości nadprzyrodzonych”.

„Jeśli coś się święci, to wyłącza się to z użytku publicznego, a włącza
do sakralnego. Gdy ktoś prosi, aby Pan Bóg pobłogosławił miejsce, gdzie
ludzie będą przebywać, nawet jadalnie czy kuchnię, ksiądz może to
zrobić” – tłumaczy biskup. Jak mówi, ten akt reguluje w Kościele „Księga
błogosławieństw”.

w Narodowym Archiwum Cyfrowym znajdziemy fotografie z lat 20. i 30., na
których księża błogosławią zioła i owoce, pamiątkowe tablice, basen,
stadion, a nawet… wojskową tankietkę czy granatniki
Dr Grębecka zwraca uwagę na rozdźwięk między oficjalną wykładnią
kościelną, a ludową religijnością:

„To schrystianizowana albo żywiąca się chrześcijaństwem magia.
Zwracanie się o pomoc do bóstw pochodzi ze zwyczajów
przedchrześcijańskich i występuje w bardzo w wielu religiach”.

Jak tłumaczy, błogosławieństwo może przynosić albo dobrobyt (plony
obrodzą, samochód będzie dobrze jeździł, bar odniesie sukces) albo
chronić przed złem (pola nie zniszczą szkodniki, samochód nie ulegnie
wypadkowi, w barze nie będzie pożaru).

Zdaniem antropolożki musimy też jednak pamiętać o sprawach przyziemnych:
„To sytuacja jak z serialu Ranczo: kiedy mamy zrobić coś z pompą,
zapraszamy tych, którzy naprawdę się liczą, czyli władze miasta i
duchowieństwo. To pokazuje, kto realnie ma władzę”.<

Błogosławimy radiowóz, oczyszczalnię ścieków, serownie, kota oraz
sprzęty i obiekty wszelkiego rodzaju

W Polsce błogosławi się sprzęty i obiekty wszelkiego rodzaju. Od dawna
budzi to ironiczne uśmiechy laickiej części społeczeństwa. Na blogu
Polish Priests Blessing Things znajdziemy zdjęcia uroczystości
„poświęcenia”:

https://polishpriests.tumblr.com/

Zastanawia mnie, czy Sanepid zbadal wczesniej te "wode swiecona" na
okolicznosc roznych zarazkow?
--
saluto
Silvio Balconetti
przecież mniej boli'
John_Smith
2018-07-09 03:46:43 UTC
Post by Silvio Balconetti
[...]
Bardzo elegancko, ze strony tych ksiezy... bardzo elegancko...

ps: warto popatrzec
https://polishpriests.tumblr.com/
Coroner
1970-01-01 00:00:00 UTC
https://78.media.tumblr.com/cd5cb900534fc872a466de5d0e92dbd3/tumblr_o1i33gWg5G1v1wyaqo1_1280.jpg
[...]
pewnie dyskryminuja KFC i Burger King w tym kosciele. A czy ktos
juz wyszedl z pomyslem, ze trzeba krzyz w Mcdonalds powiesic?
;)

Taras Bulba
Mnie interesuje czy nasza reprezentacja na Mundial nalezyte blokoslawienstwo z wykropieniem w swoim czasie otrzymala. Sa jakies wiadomosci? Bo gdy nie, to powod jej niepowodzen jest jasny.
silvio balconetti
2018-07-10 19:20:39 UTC
Post by Taras Bulba
Mnie interesuje czy nasza reprezentacja na Mundial nalezyte blokoslawienstwo z wykropieniem w swoim czasie otrzymala. Sa jakies wiadomosci? Bo gdy nie, to powod jej niepowodzen jest jasny.
Trzeba by napisac do Warszawy, czy cos wiedza o pokropku, a jesli byl,
to czy przez uprawnionego funkcjonariusza i odpowiednie instrumenty
(jakosc wody, kropidla itp.), no i czy formula byla prawidlowa i
odbiorcy byli w stanie laski (tzn. po spowiedzi i komunii).

Skomplikowana to sprawa, bo wsrod pokrapianych mogli byc grzesznicy,
innowiercy lub ateisci, narzedzia mogly byc zdekonsekrowane
(desecrated), woda z drobnoustrojami itd. Moze jakis sad koscielny to
rozstrzygnie? ;-)
W kazdym badz razie niebo zadecydowalo jak zadecydowalo i od tego nie ma
odwolania. Ale winnego powinno sie szukac! ;-)

Sekretariat
Konferencji Episkopatu Polski
Skwer kard. Stefana Wyszyńskiego 6
01-015 Warszawa
centrala: 22 530 48 00, 22 530 48 01
fax: 22 838 09 67
e-mail: ***@episkopat.pl

Wodan akbar!
--
saluto
SB dr angelologii apokryficznej
które ssałeś" (Szczecin).
Andrew Karts
2018-07-10 19:57:21 UTC
Czy woda swiecona moze byc przeterminowana?
u2
2018-07-10 21:25:15 UTC
Post by Andrew Karts
Czy woda swiecona moze byc przeterminowana?
może jak pedzik naszcza do kadzielnicy:)

2018-07-10 19:29:33 UTC
Post by Taras Bulba
Mnie interesuje czy nasza reprezentacja na Mundial nalezyte blokoslawienstwo z wykropieniem w swoim czasie otrzymala. Sa jakies wiadomosci? Bo gdy nie, to powod jej niepowodzen jest jasny.
zgłoś się czuprynka do Franka, tak mu dobrze z oczu patrzy, ani chybi
nowy święty:)

John_Smith
2018-07-10 04:04:41 UTC
Post by Coroner
Post by Silvio Balconetti
[...]
i tak, niektorym, kojarzy sie z "Ostatnia Wieczerza"...

ps: