Zmarł najstarszy mężczyzna świata. Był Polakiem
2017-08-11 19:58:20 UTC
Nie żyje Izrael Icek Kryształ. Miał 113 lat.

Mężczyzna zmarł po krótkiej chorobie. Zachorował w czwartek i odszedł w
piątek - przekazała jego córka Shula Koperstoch w oświadczeniu przesłanemu
serwisowi Ynet.

Izrael Icek Kryształ urodził się w Żarnówie 15 września 1903 roku. Zabrakło
mu zaledwie miesiąca do świętowania 114 urodzin. Po śmierci Yasutaro Koide,
który miał 112 lat, był według Księgi Rekordów Guinnessa najstarszym żyjącym
mężczyzną na świecie. Kryształ zmarł w Hajfie w Izraelu, gdzie mieszkał.

Mężczyzna miał trudne życie. Rodziców stracił podczas I wojny światowej. Po
niej przeprowadził się do Łodzi, gdzie pracował w rodzinnym biznesie
cukierniczym. Kiedy wybuchła II wojna światowa razem z rodziną trafił do
łódzkiego getta. Tam zmarła dwójka jego dzieci. Po likwidacji getta Kryształ
wraz z żoną zostali wywiezieni do Auschwitz. Kobietę zamordowano.

Po uwolnieniu z obozu Kryształ wyemigrował do Izraela. Tam z drugą żoną i
synem dalej prowadził biznes cukierniczy. Od tego czasu urodziło mu się
jeszcze jedno dziecko, wnuki oraz prawnuki. Jak sam twierdził, nie znał
sposobu na długie życie.

https://wiadomosci.wp.pl/zmarl-najstarszy-mezczyzna-swiata-byl-polakiem-6154152729003649a

smd
40 min. temu

Polak ? Czy Zyd .

jacek
36 min. temu

Ten pan dożył pięknego wieku nie ma co .Po drugie nie Polak a żyd .
u2
2017-08-11 20:28:54 UTC
Post by boukun
Nie żyje Izrael Icek Kryształ. Miał 113 lat.
twój dziad zbuku ?

2017-08-11 20:37:43 UTC
Post by boukun
[...]
Został pozbawiony albo zrzekł się polskiego obywatelstwa?
Słowo polak ma kilka znaczeń. _Jedno z nich_ to skrót od obywatel Polski.
Wiec był polakiem w tym (węższym) znaczeniu, niekoniecznie w chwili śmierci.

Wieszcz Adam Mickiewicz napisał _po polsku_ " *Litwo* ojczyzno moja"
a Białoruś _też_ mówi że jest ichni. Wiec lepie pamiętać że nie
wszystko jest prościutkie :-)
u2
2017-08-11 20:39:35 UTC
Słowo polak ma kilka znaczeń._Jedno z nich_ to skrót od obywatel Polski.
bez przesady Flip, ty polak, ale nie Polak:)

2017-08-11 20:44:27 UTC
Post by boukun
[...]
---------------------------------

Żyd to Żyd, a nie przecinak...
WP, dorabia ideologię, z Żyda robi Polaka.... Albo jest się z krwi i kości
Żydem, albo Polakiem, nie można i tym i tym... Narodowość określa
pochodzenie, nie obywatelstwo!

2017-08-11 20:50:38 UTC
Narodowość określa pochodzenie, nie obywatelstwo!
ano, więc ty żydubek:)

Jakub A. Krzewicki
2017-08-14 18:54:42 UTC
Wieszcz Adam Mickiewicz napisał _po polsku_ " *Litwo* ojczyzno moja"
a Białoruś _też_ mówi że jest ichni. Wiec lepie pamiętać że nie
wszystko jest prościutkie :-)
Ja tylko nieśmiało przypomnę, że Micuś Adamkiewicz też był wyznawcą Ksiąg
Jakubowych. Miał żonę żydówkę, matkę żydówkę i kochankę żydówkę.

Pewien żartowniś spotkał mułłę Nasreddina. W kieszeni miał akurat jajko.
– Powiedz mi hodżo, czy jesteś dobry w rozwiązywaniu zagadek?
– Całkiem niezły – odparł Nasreddin.
– Doskonale! Powiedz mi w takim razie, co mam w kieszeni?
– Daj mi wpierw jakąś wskazówkę.
– Ma to kształt jajka, jest białe i żółte w środku, i wygląda jak jajko.
– To jakieś ciastko – odpowiedział Nasreddin.
A. Filip
2017-08-14 19:06:51 UTC
Post by Jakub A. Krzewicki
Post by A. Filip
[...]
Podasz źródła? Bez źródeł może wyglądać jak tradycyjne "docenienie"
przez powyzywanie od żydów.
:-)
2017-08-12 18:03:54 UTC
Post by boukun
Po likwidacji getta Kryształ wraz z żoną zostali wywiezieni do
Auschwitz.
113 lat po przejsciu Auschwitz,

a podobno zydzi w nim glodowali na smierc
boukun
2017-08-12 18:51:00 UTC

--------------------------------

[...]
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

No popatrz, i stres go nie zabił...

2017-08-12 19:42:43 UTC
Post by boukun
[...]

Hmm, według starej zasady, co cię nie zabije, to cię wzmocni...

2017-08-13 18:35:57 UTC
Post by andal
Post by boukun
[...]
zamordowano. vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
No popatrz, i stres go nie zabił...
boukun -----------------------------
Hmm, według starej zasady, co cię nie zabije, to cię wzmocni...
boukun
jakby moski byly mundrzejsze to by auschwitz ponownie otworzyli

dochod by mieli lepsy niz z disneyland
A. Filip
2017-08-13 03:54:11 UTC
Post by andal
Post by boukun
Po likwidacji getta Kryształ wraz z żoną zostali wywiezieni do
Auschwitz.
113 lat po przejsciu Auschwitz,
a podobno zydzi w nim glodowali na smierc
Utył do 37 kilo na Niemieckim wikcie.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-40904907
Post by andal
World's oldest man, Auschwitz survivor Yisrael Kristal dies
[...] Mr Kristal's wife was murdered in Auschwitz but he survived,
performing slave labour in that and other camps. When he was found by
the Allies in May 1945 he weighed just 37 kg (5 stones 11 lbs).
Interesujące jest że piszą znaleziony a nie tradycyjne wyzwolony.